Het succes van Pixar verklaard door de directeur

14 JULI 2014, AMSTERDAM
Samenvatting
In dit boek onthult Ed Catmull de ideeën en technieken achter het succes en de winstgevendheid van Pixar. Daar is een unieke omgeving gecreëerd met processen die creativiteit beschermen en die ingaan tegen alle conventies. 'Creativity, Inc.' neemt je mee naar de story meetings, de postmortems en de Braintrust-sessies en laat zien hoe je een cultuur bouwt waar creativiteit ontstaat en floreert.

Al 20 jaar domineert Pixar de animatiewereld. Ze zijn de makers van Toy Story, de allereerste volledig computergeanimeerde film en sindsdien hebben ze box-officerecords gevestigd met films als Monsters, Inc., Finding Nemo, The Incredibles, Up en WALL-E. Het bedrijf heeft tot nu toe 27 Academy Awards gewonnen en 7 Annie-awards. Steeds weer weet Pixar zich op de voorlinie te plaatsen op het gebied van technologische ontwikkeling, maar daarnaast schitteren de films ook door hun rijke verhalen en diepe personages. Hoe bereikt Pixar dit nu?

Veel zakengoeroes hebben zich al over deze specifieke kwestie gebogen. Voor het eerst echter geeft Pixar zelf een kijkje in de keuken: Ed Catmull doet in Creativity, Inc. een boekje open over de uitzonderlijke bedrijfscultuur waarbinnen de medewerkers hun creatieve ei kwijt kunnen.

Zo vertelt hij onder andere over de vrijheid die medewerkers hebben om hun eigen kantoor in te richten: de een werkt in een roze prinsessenpaleisje, de ander heeft zijn werkruimte tot een boomhut verbouwd. Catmulls sleutelwoorden zijn vrijheid, gelijkheid en broederschap en dat verdient zich terug: in elk van de films laten het plezier in het vertellen van verhalen, de inventieve plots en de emotionele authenticiteit weer zien wat creativiteit werkelijk is.

Over de auteur

Ed Catmull is de medeoprichter van Pixar Animation Studios (samen met Steve Jobs en John Lasseter) en directeur van Pixar Animation en Disney Animation. Catmull won vijf Academy Awards.

Titel: Creativity, Inc. | Auteur: Ed Catmull & Amy Wallace 
Prijs: € 24,95 | ɪsʙɴ: 978 94 005 0120 1 | Verschijnt: ca. 16 augustus 2014
Ook leverbaar als e-book

Citaten
"Velen hebben geprobeerd inspiratie en creativiteit te beschrijven en te categoriseren. Wat Ed Catmull in plaats daarvan doet, is zijn ervaring delen dat creativiteit niet slechts een bron is waar je ideeën uit haalt, maar een wisselwerking tussen mensen. Ed onthult in 'Creativity, Inc.' vanuit gezond verstand en volstrekt eerlijk, hoe je kunt voorkomen dat je jezelf voor de voeten gaat lopen en hoe je creatieve samensmelting kunt creëren tussen kunst, business en innovatie." George Lucas
Afbeeldingen
Download PDF
Download PDF
Over Lev.

Lev. is het non-fictiefonds van A.W. Bruna met boeken die mensen informeren, inspireren en motiveren. Bij Lev. verschijnen boeken van auteurs zoals Brené Brown, Berthold Gunster en Marie Kondo.

Klik hier voor de laatste brochures.

berichten